Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Rob en Maaike - WaarBenJij.nu Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Rob en Maaike - WaarBenJij.nu

Borneo

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Rob en Maaike

31 Maart 2013 | Maleisië, Kota Kinabalu

Maleisië, daar zijn we nu alweer haast twee weken. Na het veelzijdige en kleurrijke Thailand nogal een verandering, moet ik zeggen.
Geen idee hoe het vasteland is, want we hebben welgeteld 1 dag gespendeerd in Kuala Lumpur. Overmorgen vliegen we terug en hopen we in de aankomende week wat meer te zien.

De laatste twee weken hebben we het dus uitgehouden op Borneo. De jungle is in een woord prachtig; een grote diversiteit aan planten en dieren. Natuurlijk is het altijd lastig om dieren te spotten, maar een mooie nachtwandeling in een van de nationale parken heeft ons toch weer een schildpad(je), tarantula, giftige slang en kikker, wat enorme wandelende takken en andere mega-insecten opgeleverd. Ook zijn we Oerang Oetangs gaan spotten in een reservaat en hadden we het geluk dat er twee uit de jungle te voorschijn kwamen! De neusapen (hier de 'dutchmen' genoemd) hebben we helaas nergens kunnen vinden, ondanks Robs onophoudelijke grappen over het feit dat ik mijn eigen familie toch wel moest kunnen vinden.. ;) However, weer wat mooie ervaringen rijker!

Buiten de jungle is Borneo mwah. De steden zijn niet bijzonder, de tours en hostels zijn duur en daarom zijn er bar weinig backpackers, wat ten koste gaat van de sfeer die wij gewend zijn. We hebben het naar ons zin vanwege de mooie omgeving, maar voor de steden hoef je er niet te komen. De mensen zijn ontzettend aardig, wat mooi meegenomen is, aangezien het openbaar vervoer het te wensen overlaat. Meer dan regelmatig komt er een bus niet opdagen of is vol en het is ons al een aantal keer gelukt met mensen mee te liften.

Het eten is helaas ronduit smerig en dat haalt onze algemene indruk dan ook flink omlaag, aangezien wij nogal van eten houden! Over het algemeen kan je hier kiezen tussen nasi of mie en dat in allerlei variaties. Nasi = rijst, Mee = slierten, Goreng = gefrituurd en Ayam = kip, maar vrijwel alle variaties bevatten het woord 'goreng' wat betekent dat alles vet is. Ik ben daar sowieso al geen fan van, maar ook Rob was dat na een dag of 4 meer dan zat, dus gisteren zijn we maar naar de supermarkt vertrokken om een hoop groenten te kopen en een salade te maken, haha.

Al met al is dit niet mijn favoriete land, maar de jungle maakt het zeker de moeite waard. Ben benieuwd wat een weekje vasteland ons brengt, misschien verandert onze mening nog wel!

Ik begreep van iedereen dat het in Nederland nog lekker vriest, fijne pasen nog! ;) En nogmaals; iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties, we lezen ze altijd trouw en vinden dat heel erg leuk! Bedankt!

Liefs, Rob & Maaike

  • 31 Maart 2013 - 10:47

    Franka:

    Hoi Rob en Maaike,

    Dat is weer eens wat anders dan jullie gewend waren, maar voor de jungle (en alles wat daarin leeft en groeit) heeft het het natuurlijk voor jullie toch de moeite waard gemaakt.
    Op zich ook niet verkeerd om weer eens een lekkere salade te maken en te eten, want anders weten jullie straks, als jullie in Nederland terug zijn, niet meer hoe dit moet.
    Het is vandaag 1e Paasdag en vanmorgen lag er weer een klein laagje sneeuw. Iedereen verlangt hiet heel erg naar de lente, maar als jullie terugkomen zal het hier vast beter zijn!!
    Doen ze daar ook nog iets aan Pasen? Of merken jullie daar helemaal niets van?
    Heel veel plezier op het vasteland aankomende week en tot het volgend verslag
    Groetjes, Franka

  • 31 Maart 2013 - 13:19

    Rachel:

    He Rob en Maaike

    Jullie komen daar vast vele mooiere beesten tegen dan paashazen.. haha! Geniet nog lekker van
    jullie unieke reis samen en stuur een beetje warmte deze kant op want we hebben het wel gehad met die sneeuw.

    gr Rachel en xje van je achterneefje Noah

  • 31 Maart 2013 - 16:00

    Sanne:

    Liefies!
    Wat fijn weer een verhaaltje! Ik snap wat jullie bedoelen met Borneo & Maleisië! Na Thailand&verder is het wel even wat anders. Vooral de religie maakt een groot verschil. Met name de oostkust van Maleisië is erg islamitisch, even wennen na het Boeddhistische 'zen'! Maar ik vond Maleisië op een eigen manier ook heel bijzonder!! In elk land ga je weer nieuwe dingen waarderen, en soms gaat dat je gemakkelijker af dan andere keren! Denk dat jullie je draai ook wel weer vinden als je weer op het peninsula bent. In Indonesië wordt het wel weer heel lekker eten!!! Ik heb een kookboekje van daar meegenomen en eergister nog Indonesisch gekookt mmmmm smullen!
    Ik mail je weer mai, veel liefs, knuffels en kussen voor jullie tweetjes xxxx

  • 01 April 2013 - 08:58

    Gera:

    Wat lijkt het me prachtig om in zo,n jungle te zijn en dan natuurlijk ook nog bepaalde dieren te zien.
    Ik hoop dat het vaste land wat meer bevalt, en dat het eten daar wat beter is!
    Hier is het nog steeds koud, alhoewel de zon op dit moment schijnt.Hopelijk gaat de temperatuur de komende tijd ook wat omhoog, want nu is het s,nachts nog min 4 en overdag een graat of vier en daar worden wij niet vrolijk van.

    Groetjes Gera

  • 01 April 2013 - 16:35

    Smoeke:

    Hoi lieve schatten,
    He he weer een bericht van jullie want sinds jullie laptop kapot is horen we maar weinig.
    En moeders gaan dan toch allerlei beren op de weg zien!!! Nu waren het geen beren maar slangen insecten en apen!
    Weer een hele ervaring in Borneo, vooral die oerwoud tripjes lijken mij fantastisch.
    Morgen gaan jullie vliegen naar Maleisie, opweg naar het volgend avontuur. Leuk dat jullie onderling met andere backpakkers zo`n leuk contact hebben.
    Momenteel ben ik op mijn werk en had even niets te doen dus gauw even achter de pc.
    Over het weer hier ga ik het niet meer hebben, alhoewel de zon schijnt!!!
    Verders was het een rustige pasen voor ons. Moeders werken, pap en Eva en Bas vrij. Bas halve dag in bed na het stappen bij de Matrixx, is daar paaseieren wezen zoeken zegt hij......!
    Nou geniet van jullie volgend avontuur en dikke xjes van mij en vast ook van de rest van de familiexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Mam

  • 02 April 2013 - 10:31

    Simone:

    Maaike en Rob,

    Ik vind dat uit bovenstaand bericht blijkt dat jullie niet genoeg genieten. Ik verwacht dat jullie hier snel werk van gaan maken, of moet ik eventjes komen vertellen hoe dat moet! Wel ben ik erg tevreden over het feit dat jullie zo blij zijn met het zien van vieze beesten (lees: enorme insecten), wat benijd ik jullie daar om. Ik ben helaas vergeten te vertellen dat mijn opa, de opperneusaap, gewoon in Beers was tijdens Pasen, dus jullie hadden niet eens hoeven te beginnen met zoeken in de jungle, excuses daarvoor.
    Om er zeker van te zijn dat jullie snel weer helemaal zen en blij en gelukkig worden enzo, heb ik ervoor gekozen om mijn allerliefste neusaap (of enorme wandelende tak, dat mag ook) naar jullie toe te sturen. Ze zal over een paar weekjes bij jullie zijn en ik ga er vanuit dat jullie haar goed behandelen!

    Tot zo ver mijn strenge toespraak.

    Heeeeeeel veel lieve kusjes en knuffels en liefde en heeeel veel plezier en tot snel!
    xxxxxxxxxSimone

  • 05 April 2013 - 09:53

    Hilde En Maykel:

    Heerlijk leesmateriaal van onze "mede"reizigers ! Leuk jullie ontmoet te hebben, echt een leuke dag gehad samen! We hopen jullie nog te zien op het mooie eiland Langkawi en anders wellicht een keer in ons koude kikkerlandje. Hopelijk komt alles goed met jullie verloren backpack.. ag.. misschien heb je wel een heel arm maleisisch jochie blij gemaakt die nu rondloopt met Rob zijn onderbroek :D Van alles het positieve blijven inzien denken wij altijd maar als je op reis bent :) alles is mogelijk, niets is onmogelijk.

    Wij hopen tot snel,

    Liefs H&M

    TIP: hildeenmaykel.waarbenjij.nu haha ;)

  • 07 April 2013 - 11:57

    Smoeke:

    Hoi schatten,
    Even laten weten dat jullie pakket uit Thailand WEL goed is aangekomen met de post! Mijn handen jeuken om het open te maken en erin te neuzen..... maar ik hou me in.
    Weer een beetje bekomen van de schrik van het stelen van Rob"s tas. Bovenstaande berichtje van H&M,
    zo moet je het maar echt bekijken (mooi geschreven) Laat het je tijd op reis niet verpesten.
    De memories uit die tas zijn niet te vervangen Rob maar die zitten voor heeeeeel je leven in je geheugen en dat kan niemand je afpakken.
    Geniet nog maar lekker.

    Heeeeel veeeel lfs uit lenteachtig Cuyk ( Bas speelt een wedstrijd voetbal met zijn club in Oploo en je vader is suport hem!!!!)
    Smoekexxxxxxxxxxxxxxx

  • 07 April 2013 - 14:11

    Petra Janssen:

    Hallo Maaike en Rob,

    Ben iets later met reactie want je had er al zoveel dus ik dacht ik wacht een paar dagen, weer een erg mooi en levendig verslag , genieten dat is wat jullie doen en een heleboel ervaring opdoen, het ene stuk land is mooier dan het andere, heb je hier ook nietwaar. Hier is het inmiddels een beetje beter weer vandaag schijnt de zon, dus misschien gaat het met het weer nog goed komen, maar tegen die tijd dat jullie terugkomen{moeten jullie nog niet aan denken} zal het wel heel erg zonnig zijn. Schrijf nog maar heel veel wij genieten ervan en geniet nog des te meer , want de tijd gaat snel.
    Heel veel lieve groetjes uit Milsbeek

  • 09 April 2013 - 16:01

    Smoeke:

    Hoi
    Hier de site van die jongen, de zoon van Annemarie die bij mij op t koor zit:
    Hij heet Jos Heyhuurs, zijn zus Marijke zat bij Bas in de klas.

    stommereisblogspot.nl

    Hij zit nu in Cambodja en gaat ook naar Indonesie.

    Misschien leuk om op te kijken

    xxxxxxxxxxxxx mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob en Maaike

Wij zijn Rob van Rij en Maaike Janssen en wij gaan op avontuur! :)

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 23029

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 31 Mei 2013

Rob en Maaike op avontuur

Landen bezocht: