Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Rob en Maaike - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Rob en Maaike - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Janne

Blijf op de hoogte en volg Rob en Maaike

12 Mei 2013 | Indonesië, Kuta

Mijn 2,5 week durende avontuur zit er helaas al weer op, op dit moment sta ik op het vliegveld om terug te vliegen naar Amsterdam. Na Java en Bali doorgereisd te zijn, neem ik afscheid van Indonesie.
Na een lange vlucht kwam ik aan in Jakarta, waar ik zo snel mogelijk naar buiten ben gerend om mijn roodharige vriendinnetje eindelijk weer te zien na een half jaar. Helaas was Rob de eerste 2 dagen ziek, dus die bracht zijn tijd zwetend in bed door. Jakarta was overweldigend, zo druk, zoveel verkeer. Oversteken was voor mij al een hele klus, maar erg leuk om te zien hoe de doorgewinterde reizigers zich al overal raad mee weten. Maar voor de javanen was ik ook een hele belevenis: zo lang en wit dat ze het zich niet voor konden stellen. Dus geregeld staat er iemand naast je om zichzelf te meten of kleur te vergelijken. De tweede dag ben ik met Maaike en Rasjelle naar een market gegaan, waar we onderwerp van gesprek waren. De javanen voelen zich zeker niet opgelaten je te laten merken dat ze het over je hebben, dus veel gelach en opmerkingen. Die dag trotseerde ik ook mijn eerste tropische regen, een aparte gewaarwording. De straten staan meteen tot een halve meter blank, en ook in onze tuktuk zaten we niet bepaald droog.
Hierna zijn we met de trein naar Yogya vertrokken, waar we onderweg uitzicht hadden over rijstvelden en bergachtig landschap. Tijdens een tussenstop kwamen locals de trein in om eten te verkopen, maar van de benamingen weet ik nog steeds niet meer dan nasi, mie en ayam (kip). De volgende ochtend vertrokken we om 5u om naar de grootste buddhistische tempel Borobudur te gaan. Vanaf het hoogste punt van de tempel hadden we prachtig uitzicht over het landschap, waar de nevel langzaam van verdween. Ook hier waren we weer een attractie, dus er moest veel geposeerd worden voor foto's. Weer terug in Yogya zijn we bij een batik art group gaan kijken, erg leuk om dit behoorlijk arbeidsintensieve werk te kunnen bekijken. Er hingen mooie schilderijen, maar mijn oog viel helaas op een (blijkbaar) meesterwerk, dus kijken kijken niet kopen.
Vanuit Yogya zijn we doorgereisd naar Bromo, met een 8-persoons busje dat vrijwel meteen oververhit was. Dus helaas, de airco ging uit en we hebben ruim 11 uur met z'n allen zitten puffen en zweten. Na een (zeer basic) overnachting in Bromo werden we om 4u opgehaald om met een jeep de Penanjakan berg op te gaan, vanuit hier konden we de zonsopgang met de vulkaan Bromo op de achtergrond bekijken. Het was maar zo'n 10 graden in de bergen, wat vooral bij Maaike en Rob voor wat geklaag zorgde. Maar de zonsopgang was prachtig, dus alles was snel vergeten. Hierna hebben we zelf Bromo beklommen, wat ook een hele beleving was. Het uitkijken over het landschap en Bromo zelf was prachtig, Rob zal wel met foto's komen.
Hierna zijn we met de bus en ferry verder gereisd naar Denpasar, onze eerste bestemming in Bali. Denpasar is just another big city, dus vanuit hier zijn we na een overnachting en een zeer gewenste douche doorgegaan naar Ubud. Het verschil tussen Bali en Java is meteen voelbaar, Bali is toeristischer en je ziet continue westerlingen. Maar Bali is in tegenstelling tot Java (voornamelijk islamitisch) hindoeistisch, waardoor je veel authentieke kenmerken ziet. Overal zijn kleine tempeltjes en op straat liggen offers met wierrook en eten. In Ubud zijn we naar het Monkeyforrest geweest, wat letterlijk een stuk bos met ontiegelijk veel apen is. Een beetje beangstigend, maar ook erg leuk om het van zo dichtbij te kunnen bekijken. De apen zijn erg bijdehand, eten wordt uit je handen gegrist en ook flessen water veroveren ze graag. De dag erna zijn we gaan raften, wat ook erg leuk was. Het water was redelijk wild en de omgeving is prachtig: door een rivier terwijl de vogels en vlinders je om de oren vliegen, met veel groen om je heen.
Vanuit Ubud zijn we naar Sanur vertrokken, onze eerste bestemming aan het strand! Er moest dus aan mijn kleur gewerkt worden, tegen Rob en Maaike steek ik nog steeds wit af. Ook hebben we ons laten masseren in Sanur, even goed ontspannen na al onze ondernemingen.
Vanuit Sanur zijn we doorgereisd naar Kuta, mijn laatste bestemming in Indonesie. Kort gezegd is Kuta een grote kermis, met veel Australiers, fastfood en westerse winkels. De zee is hier veel wilder dan in Sanur, met hoge golven en een flinke stroming. Maaike en ik deden een poging tot zwemmen, maar werden al snel een aantal meters de zee ingesleurd. Er worden dan ook geregeld mensen uit het water geplukt. Verder wordt er veel gesurfd, wat leuk is om te zien. Natuurlijk hebben we hier ook van het nachtleven geproefd, in Sky Garden. Zalen vol aziaten en een dakterras met westerlingen (en slechte muziek). Die avond speelde psv de bekerfinale, dus Rob en Ox gingen terug naar de kamer om de wedstrijd te kijken. Helaas worp dit niet zijn vruchten af. Maaike en ik bleven dansen en hebben onze ogen uitgekeken. In Australie is het blijkbaar mode een (vaak blond) snorretje te laten staan, waar wij toch niet zo weg van waren.
Gister hebben we gemeet met Jos en Wout, die ook aan het reizen zijn. We hebben met Jos op dezelfde middelbare school gezeten, dus het was erg leuk om hem zo ver van huis te zien. Met z'n allen hebben we gezellig gegeten en bintang gedronken, mijn laatste avond moest natuurlijk goed afgesloten worden!
Helaas is het na dit alles toch echt tijd voor me om terug te gaan naar Nederland, maar ik heb ontzettend genoten. Erg leuk om een klein stukje van de reis van Rob en Maaike mee te kunnen maken, die het hier heel erg naar hun zin hebben. Zij hebben nog 2,5 week voor de boeg, dus het volgende verslag zal weer van hun hand zijn!

  • 12 Mei 2013 - 16:15

    Maaike:

    Wat ontiegelijk leuk de belevenissen ook eens van iemand anders te horen.
    Sterkte zo int vliegtuig, ik mis je nu al!
    Tot over 2,5 week!! Xxx

  • 12 Mei 2013 - 16:15

    Maaike:

    Wat ontiegelijk leuk de belevenissen ook eens van iemand anders te horen.
    Sterkte zo int vliegtuig, ik mis je nu al!
    Tot over 2,5 week!! Xxx

  • 12 Mei 2013 - 16:48

    Maaike:

    Wat ontiegelijk leuk de belevenissen ook eens van iemand anders te horen.
    Sterkte zo int vliegtuig, ik mis je nu al!
    Tot over 2,5 week!! Xxx

  • 12 Mei 2013 - 17:35

    Simone:

    Wat ontiegelijk leuk de belevenissen ook eens van iemand anders te horen.
    Sterkte zo int vliegtuigl!
    Tot morgen!! Xxx

  • 12 Mei 2013 - 17:50

    Bas:

    Wat ontiegelijk leuk om dezelfde reactie 4x te lezen ;p
    Geweldig verhaal Janne, heb een goede impressie van je weekjes.. Ben benieuwd naar wat meer details (en foto's) van het beklimmen van Bromo, wat mij echt vet lijkt om te doen. Overall ben ik redelijk jaloers:)
    Goeie terugreis !!
    Xxx

  • 13 Mei 2013 - 10:12

    Sanne:

    Hahaha erg lastig de verleiding te weerstaan om het nog een keer te herhalen :P
    Maar inderdaad superleuk om jouw verslagje te lezen Janne!! Wat geweldig dat jullie het zo heerlijk hebben gehad samen! Ik ben zo benieuwd naar alle verhalen en ik tel de dagen af tot Maaike weer thuiskomt!
    Geniet van jullie laatste 2 weekjes schatten. Tot gauw!
    xxxx

  • 13 Mei 2013 - 13:40

    Smoeke:

    Hoi Schatten,
    Leuk verslag dit keer van Janne.
    Ja je zal wel genoten hebben van Rob en Maaike en van Bali en Java.
    Op dit moment ben je weer in ons koude kikkerland!
    Nog 21/2 Week en dan zien we je waarschijnlijk wel op schiphol om ze weer terug te zien.
    Wij kijken daar toch wel naar uit!
    En Rob en Maaike geniet van jullie laatste weken daar om jullie prachtige reis te eindigen.
    We zien jullie super graag terug 30 mei vroeg in de morgen....
    GENIET ER NOG VAN

    Lfs smoeke xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 23 Mei 2013 - 16:56

    Eva:

    Nog 7 nachtjes...............................
    Eva xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob en Maaike

Wij zijn Rob van Rij en Maaike Janssen en wij gaan op avontuur! :)

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 762
Totaal aantal bezoekers 22588

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 31 Mei 2013

Rob en Maaike op avontuur

Landen bezocht: