The downsides of Vietnam - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Rob en Maaike - WaarBenJij.nu The downsides of Vietnam - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Rob en Maaike - WaarBenJij.nu

The downsides of Vietnam

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Rob en Maaike

06 December 2012 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn en omdat we al een aantal dagen in Cambodja vertoeven, leek het mij tijd om eens een stukje te wijden aan de mindere kanten van Vietnam;

De bus
Ik ben me bewust van het feit dat ik de slaapbussen in ons eerste stuk een geweldige uitvinding heb genoemd en daar blijf ik bij. Maar deze busreizen kennen ook hun nadelen. Ten eerste zit je altijd een eeuwigheid te wachten. Men (de mensen die bij de reisbureautjes werken) denkt blijkbaar dat touristen altijd te laat komen, dus op het moment dat je een busticket boekt krijg je te horen dat je je om bijvoorbeeld 17u moet melden. Dus om 17u stipt melden wij ons braaf bij het reisbureau. Daar zit inmiddels een andere dame die ons vertelt dat de bus ons om 18u op komt halen. Wanneer je na een uur dan opgehaald wordt, blijkt dat het taxibusje te zijn dat je naar de bus brengt. Na zo'n 5km wordt je bij het busstation gedropt waar je te horen krijgt dat de bus om 21u komt. Fijn, weer ruim 2,5u wachten. Als het dan eindelijk 21u is, komt de bus. 'Yes', denk je, eindelijk kunnen we gaan! Nope, de chauffeur blijkt te moeten rusten, te moeten tanken, bij zijn moeder te moeten gaan eten, weetikhet. Na nog eens een dik half uur vertrekt je dan eindelijk naar je volgende bestemming, waar je volgens het ticket over 5 uur aan zal komen.

Dat brengt me tot het volgende punt; die 5 uur reistijd is nooit echt 5 uur reistijd. Dat zou 5 uur reistijd zijn als de wegen en de voertuigen met Nederland vergelijkbaar zouden zijn, maar dat is niet zo. Ten eerste is de weg poep. Kuilen, heuvels, stukken met alleen maar grind of zand en niet te spreken over de overstekende koeien. Daarnaast zijn de bussen poep. Dit tezamen brengt de snelheid op zo'n 45 km/h gemiddeld. Daarnaast worden de pauzes nooit bij de reistijd gerekend. Hoe vaak je pauze houdt, ligt ook geheel aan de chauffeur en de hoeveelheid vrienden en kennissen hij heeft. De chauffeur pikt zoveel mogelijk mensen op om een extra zakcentje te verdienen en hij houdt pauze daar waar hij zin heeft en hoe lang hij zin heeft. Op zich is een aantal keer pauze prima, want niet elke bus heeft een wc en je wil niet dat iemand in het gangpad van de bus plast he?! Stel je voor.. Dat een Vietnamees vrouwtje dat dan toch doet, dan is dat een jammerlijke bedoeling. Gelukkig was het bij ons alleen maar een vrouw die in het gangpad plaste, van een jongen hoorden wij dat in zijn bus een vrouw was bevallen..

De WC's
Qua wc's verwacht ik inmiddels niets meer. Als het alleen maar een gat in de grond is met een bakkie water ernaast om door te spoelen, kijk ik niet eens meer op. Ik heb liever zo'n gat dan een wc die als je doorspoelt het water en de rest over je voeten uitstort. Of een wc-hok waar de planten tegen de muur groeien, ook weer ruim profiterend van het wcwater op de vloer. Ook heb ik eens de wc gedeeld met een knaagdier. Nouja, ik heb mezelf voorgehouden dat ik te maken had met een lieve cavia, want ik moest toch echt heel nodig naar de wc, maar het is waarschijnlijker dat een rat mij gezelschap hield.

Yes = I don't understand
In vergelijking met Cambodjaanse mensen spreekt de Vietnamese bevolking niet geweldig Engels. Op zich is dat helemaal geen probleem, maar daarnaast hebben veel mensen een probleem met toegeven dat ze niet begrijpen wat je zegt. Dus als je vraagt: 'kost dit echt 4 dollar?' en ze zeggen 'yeesssss', kost het je waarschijnlijk alles behalve 4 dollar. Of als je vraagt 'is het postkantoor daar?' kan het zijn dat men zegt 'Yesss', maar als je dan aan diezelfde persoon vraagt 'Waar is het postkantoor?' en je krijgt als antwoord 'yes!' weet je dat je geen steek verder bent. Heel irritant als je toch echt op zoek bent naar een postkantoor.

Ik geloof dat dit het wel was met de downsides van Vietnam. Nouja, op de muggen en andere insecten na dan. Oja, en de mensen die je altijd en eeuwig vanalles proberen te verkopen ('you wanna buy something? Only one dollaaaaaaaar! Please buy something. You buy something. No? Special for you. You buy. Only one dollaaar.'), maar kleinigheidjes houd je toch he! ;)
De volgende editie zal gaan over de eerste dagen in Cambodja, die we op verzoek van Rob hebben gespendeerd in een hutje op het strand (waar ik ongeveer 5 pagina's over kan volschrijven met de downsides en daarom was dit ook de laatste keer voor mij in een hutje op het strand. Gezellig samen met een huiskikker, meerdere enorme spinnen en wat andere wriemelende gevallen. Top idee. Not.)

xxx Rob & Maaike

• 06 December 2012 - 18:33

Thomas:

eerst n reactie op jullie vorige berichtje nog: hier in Finland is het wel goed, licht van half10 tot half4, dus beetje suïcidaal word je daar wel van maarja. tempmeraturen afgelopen week tussen -10 en -25. Maar de rest is allemaal goed. Super leuk weekendje gehad met Daan:D.

De downsides van vietnam komen me wel bekend voor. Maarja, die horen er ook bij. Ik ben benieuwd naar de verhalen uit Cambodja, want daar weet ik natuurlijk helemaal niks vanaf.

xxxxx Daan en Thomas

• 06 December 2012 - 19:02

Smoeke:

Och och Maaike toch dat is allemaal wel heeeeeeel heftig, nee het zal soms niet mee vallen en helemaal niet dat laatste: een hutje op het strand voor een paar dagen zelfs. Poeh poeh, heftig hoor!!!
    Hou vol hou vol!
    Hier is het meer door bijten want er komt veel sneeuw en wind!
    En de winkels liggen vol met kerst spullen, dat is wat anders dan cocos noten.
    Nee hartstikke leuk om ook de mindere dingen te lezen want die zijn er overal!
    Zet " m op in Cambodja...

Lfs uit brrrr cuyk.
    Smoeke

• 06 December 2012 - 20:25

Albert Ria Grave.:

Geweldig Rob en Maaike om dit zo te kunnen lezen en zien wat jullie daar uitspoken.
    Maak er verder nog een geweldige mooie reis van en wens jullie daar ver weg toch ook al vast een gezellig kersfeest namens ons en Ronald en Patrick.Toy toy toy.

• 06 December 2012 - 21:14

Franka :

Ook leuk om te lezen dat het niet alleen maar mooi en leuk is daar, maar je weet......na regen komt altijd weer zonneschijn, alleen hier nu even niet want vannacht en morgen komt er volgens de weerberichten een pak sneeuw aan en is het is hier nu ook behoorlijk koud. Dus daarom geniet maar lekker van het mooie weer daar en ik ben benieuwd naar de verhalen van het hutje op het strand in Cambodja.
    Groetjes uit Groesbeek, Franka

• 06 December 2012 - 21:14

Franka :

Groetjes uit Groesbeek, Franka

• 08 December 2012 - 13:57

Sjaak:

Hallo Maaike en Rob. Heel mooi om op deze manier jullie reisverhalen te lezen. Meestal hebben jullie het goed naar de zin met soms toch ook minder leuke dingen. Hier in Groesbeek en Gennep is iedereen druk met de voorbereidingen van Kerst. De sfeer met sneeuw buiten en alles wit is er al. De ongemakken daarvan zijn er natuurlijk ook. Doen ze daar aan Kerst? Groeten uit Gennep, Sjaak.

• 10 December 2012 - 07:53

Gera Roelofs:

Hallo reizigers,

Als ik dit zo lees, denk ik wel : Wat hebben wij een regels, structuur, stress enz.
    Daar lijkt men zich niet zo druk te maken zoals wij.
    Het zal wel enige tijd behoeven om hier aan te wennen lijkt me!!
    Ben benieuwd of Cambodja veel anders is.
    Geniet van het prachtige land, de heerlijke zon,de prachtige zee, de wriemelende beestjes enz.

Groetjes Gera en de rest

• 10 December 2012 - 10:09

Petra Janssen:

Hallo Maaike en Rob,

Weer een erg leuk verslag, maar nu een beetje van de nadelen, maar elk voordeel heb zijn nadeel, in Nederland is dat niet anders, hoop voor je dat cambodja erg veel genieten wordt en ook erg mooi is om te zijn, wacht weer op je leuke volgende verslag want dit is echt genieten om jullie zo te kunnen volgen, wat een dingen maken jullie toch mee, hier is afgelopen vrijdag erg veel sneeuw gevallen wel 15 cm.dus het verkeer zat s'morgens lekker vast, dat snap je wel, niets gewend hier he, geniet maar lekker daar van zon zee en strand (zonder tent) Groetjes uit het nu natte en druilirige Milsbeek,groetjes Jo en Petra

• 15 December 2012 - 12:00

Rachel:

he neefje Rob en Maaike,

klinkt allemaal erg gaaf daar. geniet er van samen!

liefs uit overloon je grote nicht ;)

• 22 December 2012 - 22:36

Jo:

Hoi Maaike en Rob

Het is nu 22 december en de wereld is gisteren niet vergaan.
    Hebben jullie daar nog iets van mee gemaakt,of is daar ook niets gebeurd?
    Dus alle reden om de wereld reis voort te zetten,met de kerstdagen/jaarwisseling in het vooruitzicht.
    Nog veel plezier,prettige kerstdagen,n uitbundige jaarwisseling,en houd jullie haaks.

Grtjs Petra en Jo