Cambodja - Reisverslag uit Kaôh Rŭng (5), Cambodja van Rob en Maaike - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Kaôh Rŭng (5), Cambodja van Rob en Maaike - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Rob en Maaike

23 December 2012 | Cambodja, Kaôh Rŭng (5)

Toen we de grens van Vietnam achter ons lieten, bleek al snel dat het daarmee ook gedaan was met de (redelijk) goede internetverbinding. Cambodja loopt wat dat betreft nog iets meer achter op de omringende landen, maar ik moet en zal dit verhaal posten, ook al moet ik (of Rob??) er het hele eiland voor rondrennen.

Na onze laatste dagen op het geweldige Vietnamese eiland Phu Quoc gespendeerd te hebben, was onze eerste bestemming in Cambodja het kleine plaatsje Kep. Prachtig voor ongeveer 5 foto's, maar er was minder te doen dan in Milsbeek, dus daar waren we snel klaar mee. Daarom besloten we een trip naar Rabbit Island te maken. Het leek Rob een leuk idee om in een hutje op het strand te slapen en aanvankelijk leek mij dat ook nog wel eens een keer wat anders, maar al snel kwam ik erachter dat ik niet voor dat soort primitieve bezigheden in de wieg gelegd ben. Overdag is zo'n rieten hutje met kieren in de vloer zo groot dat je er je vinger in kan steken wel avontuurlijk, maar als je 's avonds bezoek krijgt van kikkers, enorme spinnen en andere onbekende, maar wriemelende beesten is het al snel een stuk minder leuk. Dus de eerste helft van de avond heb ik buiten gespendeerd, wachtend op Rob die met een bezem al ons bezoek weggejaagd had en het tweede deel heb ik doorgebracht in mijn kleren onder de klamboe, wachtend tot het ochtend werd. Nee, voor mij geen hutje meer.

De twee dagen daarna vertrokken we via een bezoek aan Kampot (goede Australische spareribs, maar verder niet boeiend) naar Phnom Phen. In deze grote stad zijn we 5 dagen gebleven en dat was voor ons de eerste kennismaking met het echte Cambodja en de geschiedenis. Nadat we onze Australische en Amerikaanse vrienden uit Vietnam weer bij elkaar gesprokkeld hadden, hebben we een tuktuk (een soort van karretje voor 4 personen achter een scooter) genomen voor een tour. De tour bracht ons onder andere naar het bekende Killing Field en de S-21 gevangenis die in de tijd van het Pol Pot regime ontstaan zijn. Tijdens zijn dictatoriale regime van 1975 tot 1979 is 1 op de 4 cambodjanen gestorven, omdat hij ze liet vermoorden of omdat ze letterlijk doodvielen van 18 uur per dag werken zonder eten. Deze twee plaatsen zijn nog in vrijwel originele staat en maakten op ons dan ook enorme indruk. Gelukkig voor ons konden we na deze indrukwekkende, maar toch ook wel deprimerende dag terug naar ons ontzettend leuke hostel waar het vol zat met gezellige mede-backpackers :) De andere dagen in Phnom Phen hebben we wat sight-seeing gedaan en wat geluierd, want we zijn immers wel op vakantie!

Helaas doen ze in Cambodja niet echt aan slaapbussen, dus zijn we alweer ruim 3 weken veroordeeld tot uren rechtop zitten als we ergens heen moeten en onze 7 uur durende reis van Phnom Phen naar Siem Reap was dan ook weer geweldig. Siem Reap op zichzelf is een leuke, bruisende plaats vol met kleine winkeltjes en kroegen, dus waar we ons goed hebben vermaakt. De reden om naar Siem Reap te gaan was het naastgelegen Ankor, bekend om de enorme Ankor Wat (tempel) en het omringende tempelcomplex. Deze tempels zijn enorm oud en de meeste zijn prachtig bewaard gebleven omdat ze door de oorlog(en) gespaard zijn. Wij hebben een dag rondgerend tussen deze tempels, maar het gebied is zo groot dat je er een weekkaart voor kan kopen. Een dag was voor ons meer dan genoeg, want helaas kende men duizenden jaren geleden nog geen trapliften en na zo'n trapje of 2000 had ik (en godzijdank ook de andere meisjes uit de groep) het wel gezien. Al is het wel een van de mooiste dingen die we ooit hebben gezien, vooral de tempel waar de film tombraider is opgenomen is heel erg tof! Na ons nog twee dagen (illegaal) vermaakt te hebben in het luxe zwembad van een naastgelegen hotel (wit strand en blauw water gaat ook vervelen hoor..), besloten we dat het tijd werd om onze reis voort te zetten.

Aangezien we voor de kerstdagen en oud & nieuw in Sihanoukville zijn uitgenodigd met de hele groep, is onze route door Cambodja niet echt logisch. We zijn rechtonder binnengekomen en hebben een cirkel gemaakt om linksonder in Snook (Sihanoukville) uit te komen. Na Siem Reap volgde Battambang, want dat lag op de route en dat onderbrak een enorm lange busreis. In Battambang hebben we een in één dag een krokodillenboerderij (vreselijk lelijke, stinkende en gevaarlijke beesten die de jongens natuurlijk vast wilden houden én dat ook mochten, ook al waren die maar 1 maand oud), bambootrain (bamboevlonder op minitreinstel met go-kartmotor, gebruikt om dingen te transporten, maar die dingen zijn nu vooral toeristen), een wijnmakerij, een tempel (366 treden, ik heb ze geteld om mezelf af te leiden van de ellende om ze ook daadwerkelijk te beklimmen), een Killing Cave (vergelijkbaar met het Killing Field, alleen werden mensen hier van een klif de grot in gegooid...10.000 mensen welteverstaan) bezocht en als afsluiter zijn we naar de batcave (vleermuizengrot) gegaan waar we tot zonsondergang gewacht hebben om ze allemaal tegelijk weg te zien vliegen. Stel je voor hoe het eruit ziet als 20 miljoen (!) vleermuizen in een keer wegvliegen! Van ver ziet de lucht dan helemaal zwart met een grote, gonzende massa.

Gisteren zijn we dan eindelijk na een wederom fantastische busreis (12 uur totaal, met een kleine vertraging vanwege een kapotte bus) in Snook aangekomen. Omdat we nog een aantal dagen hebben tot het kerst is, zijn we gelijk naar het eiland Koh Rong gegaan. En daar zitten we dus nu; blauwer water en een witter strand kan je je niet voorstellen, er is hier geen verkeer, want het eiland bestaat uit jungle, strand, zee en hutjes (yes! hutjes!). Goddank hebben we een soort megahut met 10 kamers en een gedeelde badkamer, waar je dus vanwege de grootte iets minder last hebt van bijvoorbeeld ongewenste kikkervrienden. Nog steeds ben ik geen fan van houten constructies en grote gaten in de muren, maar omdat het eiland zo leuk is, heb ik het maar geaccepteerd. Dit eiland wordt vooral gerund door westerlingen die geen zin meer hebben in het westen en daarom zijn er goede bars waar leuke feestjes gehouden worden. Eergisteren hebben we het einde van de wereld (21-12-2012) gevierd, maar aangezien we nog steeds leven zullen we het de aankomende avonden opnieuw moeten proberen ;)

Houdoe! xxx Rob & Maaike

Ps. we hebben alle foto's van Vietnam inmiddels verzameld en op facebook gepost:

De foto's van Cambodja en de geupdate kaart volgt zodra de stroom weer wat beter is!!

Ochja, helemaal vergeten: Fijne kerstdagen allemaal!! Wij hebben hier een versierde palmboom ^^

• 23 December 2012 - 09:27

Franka :

Hoi Maaike en Rob,

Ook hier is vrijdag 21 december gewoon voorbij gegaan al maakten sommige mensen zich hier toch een beetje bezorgd over, maar we gaan nu allemaal weer gewoon door!!

Wat een mooi verslag weer, het lijkt wel of we zelf mee op reis zijn met jullie, zoals je het verwoordt.
    Ik geniet er echt van en wil jullie vanuit het regenachtige Groesbeek (het regent hier al weer 2 dagen met zo'n 11 graden, dus helaas geen witte Kerst!!!) daar in Cambodja met al jullie vrienden die je daar al ontmoet hebt, hele fijne Kerstdagen en heel gelukkig 2013 toewensen. Geniet ervan en natuurlijk ook van jullie verdere reis.
    Groetjes, Franka

• 23 December 2012 - 09:50

Gera Roelofs:

Heerlijk om te lezen en te lachen jullie reisverslag.
    Wij wensen jullie een hele fijne kerst toe met een heerlijk zonnetje, natuurlijk de kerstpalmboom en misschien een heerlijk etentje, en de allerbeste wensen voor 2013
    Huub Gera Roel en Kim

• 23 December 2012 - 19:01

Vaders:

Hoi genieters, (nou ja behalve de bus dan) is weer een erg leuk verslag geworden en zie wel dat jullie veel indrukken krijgen van hoe de wereld er ook niet uit moet zien (killing fields ed)
    Maar het is weer een mooi en duidelijk verslag geworden en lezen het dan ook met veel plezier.
    Van hier hoef je niks te missen want zoals in de vorige reactie al stond hier is het niks als regen en wind kortom niks aan. Dus geniet maar veel want voor je het weet zit je ook weer in de regen, heel veel plezier en tot skyps groeten Pap Mam Eva en Bas

• 23 December 2012 - 22:46

Kathy:

Hallo wereldreizigers,
    Ook hier staan de gebouwen nog, treinen rijden en heel Nederland is gek geworden omdat het morgen kerst avond is. 1 verbijsterende ervaring hebben we wel want MSD is dit jaar met kerst gesloten! Of dit nu is omdat ze een vooruitziende blik hadden ivm het einde van de wereld, of omdat ons rust gegund is na een jaar lang en hard werken zullen we waarschijnlijk nooit horen...... Het kerst gevoel is hier ver te zoeken met 14 graden en regen, regen en nog eens regen. Ik lees jullie verhalen met veel plezier en denk dan ook, als we geen witte kerst krijgen dan zitten jullie daar in ieder geval beter dan wij. Fijne kerstdagen en een grandioze jaar wisseling.
    Groetjes Kathy

• 24 December 2012 - 09:38

Hoi lieve schatten
    Vaders heeft al gereageerd op jullie leuke verslag over Cambodja, wel is hij een ding vergeten... jullie hele fijne en natuurlijk onvergetelijke kerstdagen te wensen en jaarwisseling daar! Geniet ervan want deze zal je hele leven als speciaal in je gedachte blijven.
    Wij vieren met de hele bups in Zwolle bij je tante en oom met al je neefs en nichtjes.
    In gedachten zijn jullie er wel bij hoor!
    Nou op naar 2013 die jullie ook weer onvergetelijk gaan maken!

LFS Smoeke xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 24 December 2012 - 18:52

Tante Annerieke:

Lieve Rob en Maaike,
    Zo te lezen genieten jullie met volle teugen. Wat een prachtig verslag. Indrukwekkend en met humor. Maaike wat kun je prachtig schrijven.
    Geniet van de kerstdagen samen met de hele groep. We zullen jullie wel missen in Zwolle als de rest van de familie er bij ons is . We zullen een flinke kerstborrel op jullie nemen. Proost!
    Liefs vanuit het natte "kikker"landje (spreekwoordelijk dan)
    Tjong-Li en Annerieke, Michael en Floor, Melanie en Bradley

• 24 December 2012 - 21:45

Kitty:

Hoi jongelui,

Wij, .....Papa, Oma, Tiny, Bea , Moeder Kamps , Mientje en ik zei de gek hebben bij ons lekker gegeten.
    Ik heb even jullie laatste verslag aan allen voorgelezen.
    Weet je nog....vorig jaar zaten we te barbequen!!
    Maar leuk weer om jullie reis verslag te lezen
    Wij wensen jullie hele fijne feestdagen, het zal toch heel vreemd zijn....kerstmis met mooi weer.
    Groetjes van allemaal....

Liefs...Kitty

• 25 December 2012 - 09:33

Sanne:

Heee lieve avonturiers! Geweldig stuk weer, ik heb weer ontzettend gelachen!! Haha die arme Rob heeft wat te verduren met de kikkers, ratten en sprinkhanen die niet in Maaikes buurt mogen komen :p Een fijne kerst voor jullie onder de palmboom! Ik denk aan jullie en wens jullie een supergeweldige voortzetting van de reis in het nieuwe jaar!! Veel liefde vanuit Utrecht, ook van Thomas! xxxxx

• 25 December 2012 - 10:06

Petra En Jo Janssen:

Hallo Maaike en Rob,

Eerst wil ik jullie hele fijne kerstdagen wensen, geniet in het zonnetje op het strand met een lekker glaasje hiervan.
    Wat een prachtig verslag weer, heb bij sommige dingen erg moeten lachen zoals je dat schrijft zo zou je het ook vertellen, knap hoor,
    Geniet maar met volle teugen, en schrijf zo door want het is prachtig om te lezen.
    Groetjes uit het druilerige milsbeek bij 11 graden Jo en petra

• 28 December 2012 - 09:39

Sabine Aldenhoven:

Hoi Rob en Maaike,

Jee man, wat een mooie verslagen schrijven jullie ( of vooral Maaike meen ik? )
    Echt super, blijft intrigeren...!
    Waar doen jullie dat eigenlijk? Vooral in internetcafe's? Of hebbenn jullie een laptop/ I-pad bij???

Ik ga begin februari op wereldreis, in mn eentje. Ik start ik Bangkok en vertrek dan richting Vietnam om dat land en Maleisie alleen te doen. Daarna Thailand, Laos en Cambodja met een meisje uit Venray.
    Als je nog tips hebt!?!

Groetjes uit een waterigkoud Cuijk.
    Sabine

• 28 December 2012 - 09:39

Sabine Aldenhoven:

Hoi Rob en Maaike,

Jee man, wat een mooie verslagen schrijven jullie ( of vooral Maaike meen ik? )
    Echt super, blijft intrigeren...!

Als je nog tips hebt!?!

Groetjes uit een waterigkoud Cuijk.
    Sabine

• 03 Januari 2013 - 17:31

Hoi Rob en Maaike
    Alle feest dagen goed door gekomen? Zo aan de foto's te zien wel. Dat is wat anders dan onder de kerstboom. En nu weer verder? Op naar Laos?
    We gaan weer verder met het volgen van jullie, kijk weer erg uit naar nieuwe verhalen.
    Bij deze nog een heel mooi jaar voor jullie.
    Xjes en knufs uit saai en donker Cuyk!

XXXXXXXXX Smoeke

• 06 Januari 2013 - 16:59

Albert Ria Grave.:

Ik heb weer met veel interesse het verslag van jullie gelezen en ka dan niet anders dan tot de conclusie komen dat jullie een geweldige reis aan het maken zijn.En dan die Rob als ik het moet geloven dan jaagt hij voor jou zelfs het grootste ongedierte nog weg houden zo.Rob en Maaike veel goeds en veel plezier met jullie geweldige reis en zeer leuke verslagen.Groeten uit het natte Grave.

• 17 Januari 2013 - 19:36

hallo daar,
    Het is stil aan de overkant...........
    Hoe gaat het daar in Laos?
    Waar zijn jullie en wat maken jullie mee? Niet dat wij alles willen weten maar toch wel een klein beetje!
    Wij zitten hier maar te rillen met sneeuw en - 12 graden s nachts en overdag is het ook echt niet warm!
    Dus toe stuur ons eens weer van die opwekkende verhalen van onder de zon uit de tropen, daar worden wij dan ook weer een beetje blij en warm van!!!!

Lfs Smoek exxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ;-)