We zijn in Laos! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Rob en Maaike - WaarBenJij.nu We zijn in Laos! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Rob en Maaike - WaarBenJij.nu

We zijn in Laos!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Rob en Maaike

20 Januari 2013 | Laos, Vientiane

Sinds ons laatste verslag hebben we 10 dagen in Sihanoukville, Cambodja gespendeerd die de moeite van een uitgebreid verslag niet echt waard zijn. Het was gezellig met kerst en oud & nieuw, maar ontzettend vreemd vanwege het prachtige weer. Verder hebben we niets boeiends ondernomen daar, dus daar laat ik het maar bij.

Direct over de zuidelijke grens van Laos ligt de Mekongriver die het land verdeeld in duizenden kleine eilandjes (the 4000 islands) en die een bezoek zeker waard waren. Het landschap is door de aanwezigheid van het vele water ontzettend groen en jungleachtig en er leeft daar een bijzondere dolfijnsoort die we met de kano zijn gaan zoeken, en hebben gevonden! Ze zijn overigens ontzettend lelijk, want ze missen die lange snuit. Hoe dan ook, we hebben dolfijnen gezien. :)

Op onze weg verder naar boven in Laos besloten we een 4-daagse motor(uhhscooter)tour te doen door een groot deel van het beschermde junglegebied van Laos. Supermooi (jullie moeten bij Rob zijn voor de foto's!), maar ontzettend verschrikkelijk afgrijselijk oncomfortabel. Na 4 dagen en ongeveer 450 km achterop een scooter gezeten te hebben, ben je er voorlopig wel klaar mee. Aan de andere kant zie je op die manier meer van een land dan je zou doen als je gewoon van toeristische plek naar toeristische plek zou trekken. We reden door dichte jungle, sliepen in minidorpjes, zagen heel veel mooie dingen, maar ook een hoop minder leuke dingen. Dit land heeft last van een enorm overschot aan wilde honden. Ze zijn allemaal heel tam en lief, maar het zijn er echt honderden per dorp. Niemand zorgt echt voor ze, dus ze lopen overal en je voelt het al aankomen; auto's, scooters en vrachtwagen stoppen niet echt voor ze, dus helaas waren wij ook veroordeeld tot het zien van een hondoverrijding. Eerlijk gezegd was ik gelukkig snel genoeg om mijn gezicht af te wenden en mijn oren dicht te houden tot 'ie (godzijdank snel) dood was, maar zoiets is niet leuk. Om dit hondenoverschot op te lossen zijn er mensen die ze verzamelen en in China verkopen om als voedsel te dienen. Zo'n 'hondentruck' bestaat uit honderden minikooitjes waar minstens 7 honden in één kooitje gepropt zijn en waarvan de onderste laag honden niet langer dan een uur overleeft omdat ze door de bovenste lagen doodgedrukt worden. Nogmaals; afgrijselijk. Sorry voor deze hoeveelheid verschrikkelijke informatie, maar zoiets grijpt mij ontzettend aan en verpest echt mijn dag. Om het niet nog vervelender te maken zal ik maar niet uitwijden over de hoeveelheid gekantelde vrachtwagens en andere ongelukken op de kronkelige wegen hier. Overigens, maakt u geen zorgen, de oorzaak hiervoor ligt vaak bij de slechte kwaliteit vrachtwagens en wij hebben voorzichtig gereden, dus het was voor ons niet echt onveilig.

Om dit verslag wat op te vrolijken kan ik nu gelukkig zeggen dat we in het gezellige stadje Vientiane zijn, waar we al een paar dagen niets anders doen dan poolen, eten en winkelen in het shoppingcentre. We vonden dat we dat wel verdiend hadden na die 4 indrukwekkende dagen. We hebben hier een Franse bakery gevonden die (yes, yes, eindelijk) bruin brood verkoopt en je kunt me nergens meer gelukkiger mee maken dan met een snee bruin brood. Daarnaast wil ik iedereen met klem verzoeken mij niet meer te smsen als er boerenkool wordt gegeten, want ik wil er niets over horen. Ik droom over boerenkool (en erwtensoep en asperges en een goede biefstuk..), maar dat moet nog een paar maanden wachten.

Tot snel!

xxx Rob & Maaike

Ps. de bijgewerkte kaart: https://maps.google.nl/maps/ms?msid=210547872313265924242.0004ce5c3ece276ea6817&msa=0&ll=16.594081,104.238281&spn=17.541287,26.455078

  • 20 Januari 2013 - 09:51

    Franka:

    Hoi Rob en Maaike,

    Wat fijn om weer van jullie te horen en als ik het zo lees zie je heel wat van Laos vooral als je zelf zo'n tocht maakt dooreen beschermd junglegebied al is het dan niet zo comfortabel!!! Dat van die honden zou ik ook niks vinden, maar ja je hebt weinig keus, je moet toch verder, maar ik neem aan dat jullie ze niet gegeten hebben. Geniet nu maar van je lekkere sneetje(s) bruin brood en van de leuke dingen in Vientiane en van het mooie weer. Hier begint het elfstedengevoel al weer op te komen, op de radio hebben ze het er hier na een paar nachtjes vriezen de hele dag al weer over!!!
    Let goed op jullie zelf en ik kijk al weer uit naar het volgend verslag.
    Heel veel groetjes vanuit het witte Groesbeek (en we krijgen vandaag en morgen nog meer sneeuw).
    Franka

  • 20 Januari 2013 - 09:53

    Gera:

    Hallo Maaike en Rob,

    Ik kan me voorstellen dat je brak bent na dagen achterop zo,n scooter, maar denk inderdaad wel dat je zo heel veel kunt zien, en zoals je beschrijft veel mooie en minder mooie dingen.
    Zo,n hondeprobleem lijkt me erg naar om te zien, vooral als je een dierenvriend bent.

    Wij hebben gisteren een mooi waardig afscheid gehad van oma.Het was een prachtige dienst met veel persoonlijke invulling en mooie zang van het zanggroepje van Sanne.
    Ik heb af en toe aan jullie moeten denken, want om dan zo ver weg te zijn!!
    Je wilt oma niet kwijt, , maar met pijn, het niet meer vooruit kunnen enz , is iets wat je niet wilde voor haar.We kunnen met fijne herinneringen aan haar weer verder.Hopelijk kun jij hier ook vrede mee hebben.

    Geniet van Laos en hopelijk horen we weer snel iets van jullie.

    Liefs Gera

  • 20 Januari 2013 - 10:37

    Thomas En Danielle:

    Klinkt werr interessant, misschien niet allemaal even leuk maar jullie zien wel een hoop van de wereld! Wij gaan zo n bordje erwtensoep eten, tot de volgende keer.
    Xxxx

  • 20 Januari 2013 - 11:04

    Kathy:

    Hoi reislustigen,
    Jullie mogen dan wel ver weg in de warmte zitten, maar hier bij MDS hebben we het regelmatig over jullie reis. Vooral nu we met temp van -6 en sneeuw zitten. Wat maken jullie toch een prachtige reis! Ik denk dat voor jullie de tijd vliegt, maar wat een ervaringen. Er zullen inderdaad veel dingen zijn die je daar tegenkomt die voor ons minder plezierig zijn, kan me voorstellen dat de honden een eye opener waren, voor mij al uit den boze. Ik geloof dat ik met man en macht zou proberen om al die kooien open te maken. Helaas de werled is niet overal zoals thuis, maar wel vreselijk boeiend.
    Geniet nog lekker door wij gaan maar niet aan de boerenkool, maar aan de sushi....ook lekker.
    Groetjes Kathy

  • 21 Januari 2013 - 10:35

    Petra Janssen:

    Hallo Maaike en Rob,

    Was blij toen ik vanmorgen achter de pc ging zitten en er weer een verslag van je was,Weer erg leuk om te lezen,vooral dat honden probleem zal je je erg aangetrokken hebben, kan ik me voorstellen is ook verschrikkelijk om te zien, maar gelukkig zijn jullie nu invientiane, dus geniet nu maar weer van alle mooie dingen die hier zijn.
    Hier sneeuwt het al de hele tijd er ligt al een aantal centimeters sneeuw, niet zo fijn als je er doorheen moet maar ja, het kijkt ook wel weer mooi.
    Heel veel lieve groetjes uit het witte Milsbeek, we denken veel aan jullie,

    Groetjes Petra

  • 21 Januari 2013 - 11:05

    Janne:

    Hee reizigers!
    Wat leuk om weer eens wat te lezen, maar Robbie, het is hoogtijd voor wat foto's hoor ;) Ik weet dat we het van te voren gehad hebben over honden eten, maar dit zijn inderaad mindere verhalen. Zal vast een hele impact hebben. Hopelijk zijn er ook genoeg mooie dingen en wonderbaarlijke ervaringen om herinneringen van te hebben :) En dat geloof ik wel! Dat maakt zoiets dan weer goed! Ik begin jullie wel te missen! De winterstop is weer voorbij en met wie moet ik nu op zondag met een bord friet om 19u voor de tv zitten?! En maik, het is ondertussen weer behoorlijk koud, dus ik roep maar in jouw plaats "mijn organen bevriezen!!"
    Kusjes vanuit de Plutostraat xx

  • 24 Januari 2013 - 12:20

    Smoeke:

    Ha lieve schatten,
    Eindelijk weer een verslag, al staan er dingen in die je eigenlijk niet wil lezen!
    Maar ja ze hebben niet allemaal zo n leven als ons Sjefke die net heerlijk heeft gewandeld door de sneeuw en nu met z n kont weer tegen de verwarming ligt
    Ja en die motor toer zal wel prachtig zijn geweest! En zo zie je zeker het echte leven van Laos.
    Vientiane en Vangvieng heb ik alweer op gezocht op you tube, volgens mij het laatste wordt veel bezocht door jongeren die rond trekken want er staan veel filmpjes op over feestende jongeren!
    Rob misschien een goede plek om je 24e verjaardag te gaan vieren zaterdag!
    Wij nemen hier wel een borrel op je.
    Hopelijk zien we gauw weer foto's

    Lfs en groetjes van ons allemaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Smoeke

  • 26 Januari 2013 - 13:30

    Petra Janssen:

    Hallo Maaike en Rob,

    Ik las net dat je smoeke schreef dat je vandaag 24 wordt Rob, van harte gefeliciteerd, geniet van de dag, en laat het pilsje je goed smaken, Maaike ook proficiat met je vriendje.Geniet samen.
    Heel veel groetjes uit het koude en weer sneeuwende en vannacht regen achtige Milsbeek.

    Lieve groetjes Petra

  • 31 Januari 2013 - 09:25

    Serge:

    Hey beide,
    Leuk om te zien dat het goed gaat.
    Geniet nog maar lekker en ik blijf lezen.
    Groet,
    Serge Rutten

  • 02 Februari 2013 - 17:15

    Smoeke:

    Net de foto's gezien op facebook van Cambodja. Super mooi en indrukwekkend!
    En aan jullie gezichten te zien genieten jullie ontzettend!
    Lfs van het thuisfront!xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob en Maaike

Wij zijn Rob van Rij en Maaike Janssen en wij gaan op avontuur! :)

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 23637

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 31 Mei 2013

Rob en Maaike op avontuur

Landen bezocht: